7-VECKORSKURS

Älskar du golf, precis som vi gör? Drömmer du kanske om en ren bollträff varje gång eller önskar att golf var mer skonsamt så att du slapp smärta i t.ex. ryggen? Eller kanske vill du bara utveckla din golf lite mer och bli lite bättre än vad du är idag?

Balance Golf kurs - steg 1

I våra 7-veckorskurser här på Kungsbacka GK hjälper vi dig till en mer skonsam, effektiv och kraftfull svingrörelse. Vi hjälper dig att hitta ditt recept för att få en ren bollträff, varje gång! Vi tror inte på tur, vi tror på att du kan hitta din unika svingrörelse och kommer engagerat att hjälpa dig tills du når detta! 

I Balance Golf kursprogram finns det flera steg som man kan gå. Det finns steg 1, steg 2, vidareutvecklingskurs samt steg 3 och steg 4. Om du inte har gått någon Balance Golf kurs tidigare ska du starta med att gå Steg 1 för att sedan kunna gå vidare med Steg 2 vid nästa kursstart. Steg 1 fokuserar på kroppen och dess rörelse under svingen. Eftersom det är första året som vi erbjuder Balance Golf kurser på Kungsbacka GK så kommer vi i första hand att fokusera på steg 1 inför och under säsongen. Önskar du sedan vidareutveckla dig efter detta kommer vi att starta igång fler kurser under hösten och vidareutvecklingskurser under vintern.

ANMÄLAN: 
Du anmäler dig till höger genom att logga in i ProPlanner med ditt golf-id. Sök tränare: Marcus Håkansson och Kurs: BalansGolf steg 1. 

MER INFORMATION OM KURSEN:

Under kursens gång kommer du att få en genomgång av golfsvingens rörelse, från tå till topp. Kursen inleds och avslutas med en screening (individuell mätning) av din rörelse, bollflykt och kropp. Varför? Jo, vi vill att du ska kunna mäta din utveckling med Balance Golf.

Mellan dessa mätningar är varje träningstillfälle upplagt med 45 min svingträning, samt ca 30 min fysträning inomhus. Fysträningen är kopplad till din svingrörelse. Kursen består av 1,5 timmes träning/vecka i sammanlagt 7 veckor. Max antal deltagare är 6 personer/grupp. (vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få deltagare, minimum 4 st)

Tillfälle 1-Individuell mätning
Mätning av kroppens rörelsefrihet, slaglängd, rakhet, bollträff. Genomgång av veckorna och ditt mål med dessa 7 veckor. Hur får du en ren bollträff? Vad krävs för att du ska kunna repetera en ren bollträff? Vad är en skonsam svingrörelse? Hur kan du göra detta möjligt i din sving? Det är några av de frågor som vi vill ge dig svar på.(Medtag en klubba som du kommer att ha i din individuella mätning. Inga fyskläder behövs då det ej är fysträning första tillfället)

Tillfälle 2  
I golfträningen går vi igenom fot- och knäledens betydelse i svingen. Vi upplever vad korrekt tryck under fötterna är samt känner och upplever skillnad i viktförflyttning och tryck.

I fysträningen fokuserar vi på upplevelse, noggrannhet, uthållighet.

Tillfälle 3
I golfträningen jobbar vi med att hitta din bäckenrotation och går igenom de olika krafterna som påverkar din golfsving.

I fysträningen arbetar vi med rotation med central balans och att vara stark genom hela svingrörelsen.

Tillfälle 4 
I golfträningen fokuserar vi på länd- och bröstrygg, samt nacken.

I fysträningen jobbar vi med explosivitet med central balans, hur vi använder kroppen så effektivt och kraftfullt som möjligt.

Tillfälle 5
I golfträningen fokuserar vi på axel och armbåge, samt ökad rotationshastighet.

I fysträningen kör vi en 10*10 övning med fokus på uthållighet.

Tillfälle 6
I golfträningen fokuserar vi mer på handlederna och hur vi överför kraften från kroppen till klubban.  

I fysträningen jobbar vi vidare med rotation i central balans för att använd kroppen effektivt.

Tillfälle 7-Individuell mätning
Vi avslutare med samma mätning som vid tillfälle 1 och du får se din utveckling på 7 veckor!
(Medtag en klubba som du kommer att ha i din individuella mätning. Inga fyskläder behövs då det ej är fysträning sista gången).