Fysträning för golfare - för att undvika skador

Fysträning för golfare

I takt med att åren går blir det allt svårare att upprätthålla den sving man haft med sig under lång tid och är van vid. Det är inte så underligt, golfsvingen är en komplex rörelse som kräver både balans och styrka.

Från ca 25 års ålder börjar sakta en process av gradvis degenerering av kroppen, denna process accelererar i de flesta fall när vi passerar 40-strecket och effekterna av den är högst påtaglig för personer över 50 år.

Eftersom jag själv tillhör dom ”drabbade” har jag tagit fram ett speciellt träningsprogram för golfare. Med adekvat träning kan man motverka ålderns negativa påverkan på kroppen och till och med vrida klockan tillbaka. Redan efter ett par veckor märker man en positiv förändring och om man konsekvent kör detta program under en längre tid blir effekterna avsevärda.

Även de som lider av problem med ryggen kan i många fall bli hjälpta av denna träning. I nio fall av tio beror ryggproblem på bristande rörlighet i framförallt höft och baksidan lår.

Kent Wümer

Träningen fokuseras på fyra huvudområden:

• Styrka (både ”Power” och ”Strength”)
• Rörlighet
• Balans
• Koordination

Upplägg: I grupp om minst 5, max 8 st personer.
Lokal: Friskis & Svettis, Nya Hovås, lokal om 250 m2 så det blir ”Cornona-säkert”
Pris: 1 750 SEK/deltagare för 6 tillfällen om ca 60 minuter, betalas innan första tillfället.

Tid: kl 19.00 - 20.00 (kom i ombytt i träningskläder) 

Veckodag: onsdagar

Datum: 28/4, 5/5, 12/5, 19/5, 26/5 och 2/6.

OBS! Vid första tillfället, den 28/4 håller vi på cirka 30 minuter längre, dvs kl 20.30

Anmälan

Ge dig själv de bästa förutsättningarna för sommarens golfrundor och boka en plats så snabbt som möjligt. 

E-post: Kent.wumer@wikiwater.se


Har du frågor så tveka inte att höra av dig till Kent.

Tel: 073-341 18 01