Ordförandebrev mars 2024

Ordförandebrev - Mars

Efter en lång vinter är det då dags för ordförandebrevet att göra comeback. Senaste brevet kom i november så nu är det dags att summera vad som hänt under vintern. Det känns som om våren är på gång och det känns underbart.

Banstatus

Till att börja med ser våra banor ut att ha klarat sig bra och så här långt har vi inte noterat några större skador. Det som annars har hänt under vintern är att vi grävt fler dammar för att bli mer självförsörjande på vatten. Som alla nog redan vet ligger den ena till vänster om 5:e hålet på Gamla Banan och den andra, som egentligen är en utbyggnad av befintlig damm, på 3:e hålet Nya Banan.

Vi är också i startgroparna med att renovera våra greenbunkrar på 1:a, 17:e och 18:e hålet enligt den teknik som kallas Capillary Concrete. Får vi bara tag på sand så skall detta bli klart före säsongsstart. Om vi blir nöjda med resultatet kommer vi att fortsätta med renoveringen av fler bunkrar. Vi kommer under året även att intensifiera arbetet med att sanddressa fairways.

Våra fastigheter

Vad gäller våra fastigheter är vi nu klara med att byta ut taket och vi har också investerat i solceller på samma tak.

Det vi också diskuterat är hur vi tar klubbhusprojektet vidare och vår fastighetskommitté är i full gång med att uppdatera det förslag vi presenterade år 2022 för att Styrelsen i slutändan skall kunna lägga fram ett ombyggnadsförslag till ett Årsmöte inom kort. Det vi ser nu är att ekonomin är betydligt stabilare, att räntorna sannolikt är på nedgång och att byggbranschen har litet mindre att göra (vilket borde göra priserna lägre). Vi har dessutom en väldigt bra kassa vilket gör att vi inte kommer att behöva lika mycket extern finansiering som vi tidigare räknat med.

Golfakademin

Vår Akademi är redan i full gång med att ge kurser och lektioner och jag förutsätter att ingen har missat att det från och med i år finns möjlighet att köpa träningskortet. Detta kort ger dig veckovis regelbunden gruppträning till ett fast pris under ledning av våra fantastiska tränare. Priset är dessutom lågt då tanken är att vi skall erbjuda våra medlemmar denna möjlighet till den självkostnad klubben har. Om man föredrar att ha privatlektion så finns såklart också den möjligheten. Ni har väl inte missat att vi anställt en tredje tränare, Albin Kihl, som redan kommit in i gänget på ett fantastiskt sätt!

Hamra Golfshop

Det som också känns otroligt spännande är att Kungsbacka Golfklubb (dvs ni medlemmar) inom kort startar upp golfshopen i egen regi  (ansluten till Golfstore.) Vi har anställt Marc Henriksson som shopansvarig. Marc kommer senast från dagligvaruhandeln men har erfarenhet inom golfbranschen genom tidigare arbete på Särö GC under många år. Förutom Marc kommer några av våra elitjuniorer jobba i shopen under sommaren. För att ytterligare höja servicenivån för medlemmar och gäster, kommer shopen att vara öppen med utökade öppettider under högsäsong, totalt 63 timmar i veckan. I shopen kommer vi bland annat att erbjuda ett brett sortiment av klubbor för Custom fitting, där PO, Therése och Albin kommer att erbjuda er experthjälp i utprovningen. Håll utkik på hemsidan för bokning av tid, köp inget nu utan vänta tills vår shop öppnar. Grand Opening är den 6 april men vi tjuvstartar några dagar tidigare!

Elit

Vad gäller tävlingssäsongen laddar ju damlaget för att spela Elitserien på Upsala GK i mitten av juli och vi hoppas förstås på en framskjuten placering när vi väl kommer dit. Vi vill naturligtvis också att våra duktiga herrar tar sig till Elitserien och då har vi i år en god möjlighet då vi fått möjligheten att arrangera Division 1 herrar SM Klubblag den 18–20 juli. Detta gör att vi all får en möjlighet att följa kampen och stötta våra spelare på nära håll vilket kommer att bli stor underhållning. För att klara arrangemanget kommer vi också att behöva 25–30 funktionärer per dag som kan tänka sig ställa upp som bland annat starters, forecaddies och vägvakter. Om ni inte redan har gjort det så anmäl ditt intresse till Junior/Elit-kommittén som är i full gång med förberedelserna Skicka ett mejl till Erika Palmgren på ”erika.palmgren@odontologi.gu.se”.

Stadgar

En uppgift som vi också arbetat hårt och länge med är den uppdatering av stadgar vi måste göra för att de skall stämma med de krav som SGF ställer. SGF har tagit fram nya mallstadgar som vi använt oss av i arbetet men det krävs ändå en hel del överväganden då stadgarna i första hand skall tjäna oss på Kungsbacka Golfklubb. Vi är klara med ett utkast och planen är att föreslå Årsmötet att godkänna dessa stadgar på vårmötet den 7 maj.

Som vanligt är ni välkomna att höra av er till mig om ni har frågor. Ring på telefon 0701-492346, jag hinner tyvärr inte hantera alla mejl som kommer!

Ha nu en fantastisk vår. Vi ses på klubben!

/Måns