Senior

Välkommen till Seniorgolfen 55+ 2024!

Den här säsongen består seniorkommittén av Lena Jovén Dellenborg, ordförande, Iris Svanberg, Gunnar Jovén, Rune Blom, Ann-Mari Eriksson och Agneta Gustafsson. Vi kommer att ha lottade tävlingar på måndag förmiddag i maj, juni, augusti och september, mestadels på Gamla Banan. Vilka tävlingsregler som gäller står längst ner på denna sida. För icke medlemmar i Gamla Banan är det gällande greenfee, vilket också inkluderar anmälningsavgift.

Även i år vänder vi oss till spelare som under året fyller 55 år eller mer.

Anmälningar och anmälningsavgift

Anmälan gör du via Min Golf eller på klubbens hemsida under tävlingsprogrammet fram till  kl 12 fredagen innan speldagen. Startlistan publiceras senast kl 17.00 lördagen innan, på samma ställen som du kan anmäla dig på. Vid tävlingarna kommer tävlingsexpeditionen att vara bemannad av Seniorkommittén tills alla har gått ut. Scorekorten skall sedan efter avslutad rond lämnas till tävlingsledningen om expeditionen är öppen eller i därför avsedd låda.

Observera att betalning måste ske via nätet, och detta skall vara gjort innan anmälningstidens utgång för att få vara med i lottningen. Anmälningsavgiften är även i år 75 kronor. Anmälan till lottad tävling påverkar inte de tre tider man har rätt att ha bokade för annat spel.

Om tävlingen är fulltecknad hamnar din anmälan på en väntelista som grundar sig på anmälningsordning. Vid ev. återbud till tävlingen har tävlingsledningen möjlighet att sätta in spelare från väntelistan.

Tävlingsform är som tidigare 18 hål Singel och Slaggolf.

Klassindelning

Damklass           + 4,0 till - 54,0
Herrklass            + 4,0 till - 54,0

Val av tee görs när man anmäler sig till tävlingen och alla bör göra ett aktivt val i den meny som kommer upp när man klickar på tee, och detta skall man göra varje gång vid anmälan. Herrar kan välja 59, 54 eller 50 och damer kan välja 54, 50 eller 45 på Gamla Banan. Vid spel på Nya Banan gäller särskilda regler.

Resultatet från de olika tävlingarna finner man på ”Min Golf” för respektive tävling. Där finns också Order of Merit. Ställningen i Order of Merit visas för den senaste tävlingen. Tävlingsdagar finns under rubriken "Tävlingskalender", denna publiceras när tävlingsprogrammet är fastställt. Inte heller i år blir det någon Ryder Cup mot Forsgårdens GK.

Priser och Prisutdelning

Antalet priser per klass och tävlingstillfälle baseras på antalet deltagare. Vilka som får pris kommer att meddelas via mail och även hur man får ut priserna. Det blir också i år pris till månadens dam och herre och årets dam och herre. Ej hämtade priser efter den sista prisutdelningen i september kommer att finnas i kansliet t o m 1 december.

Tävlingsregler

Tävlingar spelas enligt Regler för Golfspel, KbGK:s Lokala Regler, Spel-och Tävlingshandboken kapitel 1 - 3 samt WHS, (World Handicap System).

Transportmedel

Spelare, som av medicinska skäl behöver använda persontransporthjälpmedel vid tävling, skall visa upp skriftligt tillstånd ifrån hemmaklubbens styrelse, baserat på läkarintyg. Spelaren bokar själv golfbil, lämpligen vid tävlingsanmälan. Tävlingsledningen samlottar i största möjliga mån spelare medbehov av golfbil.

Handicap

Det är en spelares skyldighet att ha dagsaktuell handicap noterat i GIT före start i en tävling. Vid avvikelser beslutar tävlingsledningen om spelaren får delta i den aktuella tävlingen eller inte. Spelare som fått sin exakta handicap ändrad efter tävlingsanmälan skall spela på sin uppdaterade handicap.