Herrgolfen upplägg 2024

Välkommen till Årets Herrgolf!

Så här har vi tänkt upplägget för 2024.

Vi startar "Race to the Final" med den första tävlingen den 17 april och avslutar med den spännande Shootout-tävlingen den 28 september. Totalt 24 onsdagstävlingar:
Tävlingsprogram 2024 | Kungsbacka Golfklubb (kungsbackagk.se)

Klassindelning
A-klass tom hcp 12,5
B-klass 12,6 – 20,2
C-klass 20,2 – 54

Klassbyte - NYHET
Den som ändrar sin hcp över klassgränsen har möjlighet att spela kvar i den föregående klassen.
Syftet
med detta är att ge en möjlighet att inte behöva sprida OOM-poäng i två klasser där vi utser klassvinnare, d v s tävlingarna "Periodens Vinnare" och "Årets Golfare."
Regelverket för detta finns i Herrgolfens tävlingsvillkor | Kungsbacka Golfklubb (kungsbackagk.se)

Tre perioder
Årets tävlingar delas in i 3 perioder med vardera 8 tävlingar. Den 8.e tävlingen går på Nya Banan. Då har vi en Shotgun tävling över 9 hål med efterföljande matbit och prisutdelning för perioden.

Närmast hål
För tävlingarna på Gamla Banan har vi "Närmast hål" på hål 18. På Nya Banan gäller hål 8.

Bästa brutto
Gäller för de som spelar tee 59 Gamla Banan resp tee 56 Nya Banan.

Tävlingsredovisning
Resultat av Närmast hål och Bästa brutto visas på
Resultat 2024 | Kungsbacka Golfklubb (kungsbackagk.se)
Där kommer det också att finnas resultatlänkar vidare till Min Golf.

Order of Merit, OOM
För varje tävling inkl. tävlingarna på Nya Banan beräknas OOM-poäng per klass enligt följande:

Vinnaren får 20 poäng, tvåan får 15 poäng, trean får 12 poäng, fyran får 10 poäng, femman får 8 poäng, sexan får 7 poäng, sjuan får 6 poäng, åttan får 5 poäng, nian får 4 poäng, tian får 3 poäng, elvan får 2 poäng. Övriga får 1 poäng.

OOM-poängen ligger till grund för

• Periodens Vinnare. 6 bästa resultaten räknas per klass.
  • Årets Golfare. 18 bästa resultaten räknas per klass

Race to The Final
De 40 spelare, sett över alla klasserna, som samlat flest OOM-poäng blir kvalificerade till Finalspelet. De 20 med lägst hcp, den dag lottning sker, blir en "Gul grupp" och de 20 övriga blir "Röd grupp".

Har hcp ändrats till speldagen spelar man i inlottad grupp med aktuellt hcp.

Den Gula gruppen spelar från tee 56 (f d gul tee) och den Röda gruppen från tee 48 (f d röd tee).

I varje grupp spelar man först nio håls matchspel på Nya Banan. Den med flest poäng spelar mot den med lägst poäng. Matcherna spelas med hcp. De tio vinnarna går vidare till Shootout-spel och här spelar vi scratch. För varje hål slås den med flest antal slag ut och på avslutande 9.e hålet återstår två spelare.

SPÄNNANDE, ELLER HUR!

Eclectic
På samma sätt som förra året har vi både en Brutto- och Nettotävling löpande under hela året på Gamla Banan.

VTP och Lottade starttider
För tävlingarna på Gamla Banan kommer vi att ha både alternativet med Valfri Tid och Partner ”VTP” och Lottade starttider. Undantag 1 maj då vi inte har lottade tider.

Tävlingarna på Nya banan spelas med Shotgunstart kl 16.30 i lottade bollar.

Bra att veta
Begränsningen i klubben med max tre bokade starttider på Gamla Banan påverkas inte för de som väljer lottad starttid.

Sista anmälningstid - två alternativ
För de som väljer lottad starttid (tidig start mellan kl 10-11 eller sen start mellan kl 15-16) gäller sista anmälningstid måndag kl 17.00.
Måndag kl 17.00 gäller även periodavslutningarna Nya Banan.

För övriga gäller sista anmälningstid onsdagar kl 17.00.
Start kan ske efter kl 17 bara man är klar före mörkrets inbrott.

Priser/Prisutdelningar
Antal priser och värdet är beroende av antalet deltagare. De flesta priserna utgörs av presentkort.

För varje tävling räknar vi med pris till de tre bästa/klass.
För Shotgun-tävlingarna på Nya Banan har vi även ett lagpris till bästa boll.
För varje Period får klassvinnarna pris.
För Årets Golfare får klassvinnarna pris.
Eclecticvinnarna får var sitt pris.
För Närmast hål får vinnaren ett fint whiskyglas plus ? en trepack bollar som sponsras av shopen?
För Finalspelet delas ut pris till de tre bästa/grupp. Vinnarna får presentkort på 1500 kr plus fritt spel på Herrgolfen ett år.

Prisutdelningarna har som syfte att bidra till den sociala gemenskapen!
Läs om ombud och mycket mer på tävlingsvillkoren:
Herrgolfens tävlingsvillkor | Kungsbacka Golfklubb (kungsbackagk.se)

Kick Off
Onsdagen den 10 april kl 18 har vi Kick Off med deltagande representanter för Banan, Shopen, Regelkommittén och Golfakademin.Vi kommer då också givetvis att gå igenom årets upplägg.
Anmälan kan du göra här Min Golf

Utflykter
En vårutflykt till Åsundsholm Golf & Coutry Club sker den 24 maj.
Anmälan kan du göra här Min Golf

Vi ser fram emot ett nytt spännade år för Herrgolfen!

Svante, Tommie, Ulf, Nisse och Johan